Charakteristika předmětu
Matematika rozvíjí a prohlubuje pochopení kvantitativních a prostorových vztahů reálného světa, rozvíjí abstraktní a analytické myšlení, logické usuzování, učí srozumitelné a věcné argumentaci.
Při výuce matematiky klademe zejména důraz na:
- porozumění různým typům matematického textu (symbolický, slovní, graf, tabulka, obrázek) a jeho aktivní používání a dotváření prostřednictvím matematického jazyka,
- schopnost získávat a třídit zkušenosti pomocí vlastní manipulativní, experimentální a badatelské činnosti,
- zobecňování získaných zkušeností a objevování matematických zákonitostí,
- schopnost účinně pracovat s chybou jako důležitým nástrojem k poznávání a hlubšímu pochopení zkoumané problematiky,
- tvoření modelů, protipříkladů a s tím spojené dovednosti vhodně argumentovat k obhájení vlastní hypotézy,
- schopnost individuálně i v diskusi (především se spolužáky) analyzovat pojmy, vztahy a situace v oblasti matematiky
- na potřebu žáka opakovaně zažívat radost z úspěchu (např. úspěšně vyřešené úlohy), z pochopení nového pojmu, vztahu, matematické situace, čímž si vytváří důvěru ve vlastní schopnosti nejen matematické.
Ve všech ročnících využíváme moderní učebnice schválené MŠMT. Při výuce žáci i učitelé využívají také dostupné elektronické materiály, učebnice a vhodný matematický software.
Ve třídách nižšího gymnázia nabízíme výuku matematiky klasickými metodami nebo podle metody prof. M. Hejného (viz 12 klíčových principů | H-mat).