Mentoring studentských firem
Studenti semináře Aplikovaná ekonomie i letos rozjíždějí své vlastní studentské firmy.
Výchova k občanství je určena všem žákům nižšího gymnázia (prima až kvarta) a přináší informace z řady humanitních oborů, jakými jsou například sociologie, psychologie, ekonomie, právo nebo politologie. Obsah předmětu žáky seznamuje s důležitými společenskými jevy a procesy, které často sami znají z každodenního života a které se podílí na utváření společenského klimatu. Žáci jsou vedeni k tomu, aby prostřednictvím praktických příkladů pochopili, že lidský život probíhá ve společnosti druhých lidí, skupin a institucí a že společenské vlivy prostupují všechny sféry našeho života. Cílem předmětu je rozvíjet samostatné uvažování žáků a jejich schopnost orientovat se ve společenských situacích, do kterých se v budoucnu mohou dostat. Výuka probíhá v kmenových učebnách převážně formou diskuze, skupinové a samostatné práce. Předmět Výchova k občanství je úzce propojen s Etickou výchovou, se kterou se tematicky prolíná a doplňuje.
V hodinách pracujeme s učebnicemi Občanská výchova 6-9 nakladatelství FRAUS.
Předmět Etická výchova je doplňujícím vzdělávacím oborem určeným žákům tercie a kvarty, který se zaměřuje na systematické osvojování sociálních dovedností u žáků na základě zážitkové metody. Základním cílem je podněcovat žáky, aby si osvojili prosociální způsob chování, tj. chování vedoucí k pozitivním vztahům. Důraz je kladen na rozvíjení schopnosti žáků komunikovat, spolupracovat a poskytovat pomoc jiným osobám a skupinám bez očekávání vnější odměny nebo protislužby. Etická výchova je také velmi efektivní nástroj prevence proti šikaně a dalším sociálně patologickým jevům.
Výuka probíhá v dělených hodinách, které žákům nabízí větší prostor pro zapojení se do diskuzí a činností. Realizace výuky probíhá v učebně Etické výchovy, která umožňuje netradiční uspořádání prostoru tak, aby vyhovoval využívaným výukovým metodám. V Etické výchově se jedná především o metody běžné v zážitkové pedagogice, tedy o rozhovor a diskuzi, nejčastěji v kruhu, didaktické hry, řešení problémové situace, projekty atd.
V hodinách pracujeme s učebnicemi Etická výchova 8-9 a pracovními listy.
Předmět Základy společenských věd navazuje na Výchovu k občanství vyučovanou na nižším gymnáziu. Žáci jsou seznamováni se základními informacemi o nejdůležitějších tématech humanitních oborů v oblastech psychologie, sociologie, politologie, práva, ekonomie a filosofie. Prostřednictvím výkladu, skupinového vyučování, diskuzí nebo práce s texty si žáci utváří realistický pohled na život a jsou vedeni k orientaci ve společenských jevech a procesech, se kterými se člověk v každodenním životě setkává. Žáci se učí kriticky reflektovat společenskou skutečnost a získané poznatky aplikovat v konkrétních životních situacích. Předmět Základy společenských věd je v septimě a oktávě rozšířen v rámci volitelných předmětů Společenskovědní seminář a Aplikovaná ekonomie.
Náplň volitelného předmětu Aplikovaná ekonomie umožňuje žákům dynamickým a netradičním způsobem seznámit se s finančním a ekonomickým řízením firmy. Dále si osobně vyzkoušet v průběhu jednoho školního roku start v podnikání od vlastního založení JA Studentské Firmy, přes její rozjezd, překonání počátečních obtížích v zahájení podnikání, dosažení rozvoje firmy a aktivity spojené s udržením firmy ve formě inovací až po její likvidaci (ukončení činnosti a sestavení výroční zprávy). Žáci zakládají reálnou společnost a prožijí s ní celý její životní cyklus, seznámí se s jejím chodem v různých fázích životního cyklu, s organizací a pravidly řízení.
Žáci mají příležitost prakticky si vyzkoušet různé firemní pozice, naučit se řídit porady, komunikovat na úrovni managementu firmy, ověřit si úskalí v interní komunikaci JA Studentské Firmy, seznámit se se zodpovědností pracovníků v rámci organizační struktury firmy, seznámit se s denním fungováním firmy, důležitostí vývoje nových produktů a služeb, orientace na klienty, řízení marketingové strategie.
Stěžejním cílem předmětu je pochopit fungování firmy, naučit se prakticky řešit firemní situace a využít těchto poznatků pro svou budoucí kariéru. V rámci výuky Aplikované ekonomie chceme poskytnout praktické znalosti podnikového života v tom smyslu, že je třeba si v denním finančním řízení řešit otázky kolik, kam, kdy a proč investovat. Neméně důležité je umět si správně říci o financování a požádat banku. Umět s ní jednat, dávat ji správné informace, které potřebuje.
Předmět chce předat informaci, že svět podnikání a financí má svá pravidla, zákonitosti, které je třeba dodržovat. Je třeba je vnímat v širších vazbách a souvislostech.
Výukou Aplikované ekonomie cíleně podporujeme přístup žáků k podnikavosti.
Studenti semináře Aplikovaná ekonomie i letos rozjíždějí své vlastní studentské firmy.
Regionální konference Evropského mládežnického parlamentu (Regional Selection Council EYP) je třídenní akce, která se zaměřuje na rozvoj prezentačních a argumentačních schopností mladých lidí a prohloubení jejich znalostí o aktuálních otázkách evropské politiky.
Již potřetí jsem měl možnost zúčastnit se simulace Evropského parlamentu.
Ve dnech 14.-16. listopadu 2024 se zástupci naší školy a studentské rady zúčastnili Republikového fóra Parlamentů dětí a mládeže (PDM) v Praze.
V listopadu 2024 jsem se zúčastnil evaluačního setkání projektu Europe goes local (EGL).
Dne 6. listopadu 2024 se naši studenti zúčastnili Simulace zastupitelstva Moravskoslezského kraje.
Osobní rozpočet, spoření, investice, brigády a daně – to byla hlavní témata letošního workshopu Finance v praxi.
Ve dnech 16.-19. září se uskutečnil vzdělávací zájezd do francouzského města Štrasburk a instituce Evropského parlamentu, jež v něm sídlí.
Ve dnech 21.-22. května 2024 se v celé České republice otevřely volební místnosti, v nichž studenti středních škol mohli využít svého aktivního volebního práva ve volbách do Evropského parlamentu.
17. května proběhl druhý ročník soutěžní přehlídky studentských firem EXPO GVOZ 2024.
Ve dnech 9.-12. 4. jsme se spolkem Mladí Demokraté navštívili Evropský parlament v Bruselu a města Gent a Lucemburk.
Ve dnech 3. 4. a 17. 4. jsme se studenty 6. A a 6. B navštívili ostravské studio České televize.
V dubnu proběhla závěrečná konference celoročního vzdělávacího projektu pro studenty středních a vysokých škol Pražský studentský summit, kterého se zúčastnilo také šest našich sextánů.
Fenomén mizejících peněz, penzijko, ETFka, zlato, bitcoin, živnosti, socko a zdravko, daně… Bylo toho opravdu hodně!
10. dubna studenti semináře Aplikovaná ekonomie navštívili soutěžní veletrh studentských firem JA EXPO 2024, který se konal v pražské Galerii Harfa.