Zlepši si techniku 2024

Žáci našeho gymnázia se nedávno zapojili do soutěže, kde nerozhodovala pouze teorie, ale hlavně praktické dovednosti a schopnosti představit své vědecké pokusy. Soutěž „Zlepši si techniku“ přinesla do školního prostředí nejen vzrušení, ale i možnost ukázat, co všichni tito mladí badatelé dokážou.

V rámci této soutěže měli žáci za úkol nejenom předvést své vědecké pokusy, ale také je vysvětlit a sdílet s ostatními. Ať už šlo o fyziku, chemii, techniku nebo biologii, každý tým nebo jednotlivec musel předvést něco, co z

aujme a osloví jak porotu, tak diváky.

Ve kategorii ZŠ a nižší gymnázium soutěžily prezenčně tři týmy.

Primu A reprezentoval dívčí tým ve složení Kateřina Chodurová, Ester Michajlovičová a Veronika Strapáčová s pokusem Svíčková houpačka, kde aplikovaly princip páky.

Také z primy A byl chlapecký tým, který tvořil Samuel Švec a Kryštof Saloň a jejich pokus Sladká bomba, kde vysvětlovali chování oxidu uhličitého v láhvi coly poté, co do ní hodili Mentos.

Sekunda A byla zastoupena Petrem Špačkem a Vítem Staškem, kteří vyrobili a představili minivrtačku Fortunku.

Někteří žáci se rozhodli své pokusy předvést prostřednictvím videa, což umožnilo větší kreativitu, zaměření se na detail a samozřejmě také opakování výstupu a zaslání jeho nejlepší verze.

V kategorii ZŠ a nižší gymnázium získaly ocenění dívky z kvarty A Nela Tirdil’ová, Markéta Vavřičková a Natálie Motúzová za své video na téma Šíření světla.

V kategorii SŠ a vyšší gymnázium soutěžila za jednotlivce ze sexty B Nikol Pospíšilová se Setrvačností mince.

Týmy reprezentovaly studentky sexty B Anežka Štulová, Šárka Severová, Zuzana Thi Diep Nguyen a Markéta Klečková s tématem Látka porušující pravidla, jednalo se o ukázku Nenewtonovské kapaliny.

Výsledky soutěže nakonec ukázaly, že talent a kreativita se skrývá v každém koutě našeho gymnázia. Nejenom že žáci předvedli široké spektrum vědeckých témat, ale také se dokázali dobře připravit a předvést své pokusy před veřejností. Soutěž „Zlepši si techniku“ nejen povzbudila zájem o vědu, ale také ukázala, že budoucnost vědeckého výzkumu je světlá, pokud jsou žáci takhle zapálení pro objevování a poznávání.

Mgr. Hana Vantuchová